My Story

Azam 2015 : Face your fear

Assalamualaikum semua

Awal tahun ni, bila saya set je azam saya untuk hidup debt free, pertama sekali saya tahu saya kena FACE MY FEAR.

Maksudnya, saya cuba list down kan semua hutang-hutang saya..dari sekecil-kecil hutang beli ayam tak cukup RM1 hingga sebesar-besar hutang kereta saya. Nampak simple je kan?Tapi sangat penting untuk saya tahu Dan plan, hutang mana saya boleh settle kan cepat.

Selain amount hutang, saya senaraikan juga interest rate untuk setiap hutang. Tujuannya, supaya saya tahu hutang mana yang paling banyak ‘makan’ duit saya..hihihihihi

Contoh :

Hutang kereta : RM 800/month due every 21st.

Hutang kad kredit : RM 500/month due every 1st.

Disebabkan every cent tu berharga bagi saya,jadi saya masukkan juga date due untuk setiap hutang saya 😊. Tujuan, supaya saya dapat elakkan penalti yg dikenakan sekiranya saya lambat bayar. Pada saya, jimat RM10 pun da Alhamdulillah..

So, ini lah serba sedikit apa yang saya buat..nanti bila saya ingat, InshaAllah saya akan share lagi nanti 😄

Leave a comment